vrijdag 14 maart 2014
Drieluik ''Idylle''
afmetingen: 20x50 40x50 20x50
olieverf op doek
Experiment om watervermengbare olieverf te vergelijken met traditionele olieverf.
Het linkerpaneel is met waterolieverf geschilderd. Ik vond de kleuren frisser dan die van de ''echte'' olieverf. Heb toen op het traditioneel beschilderde middenpaneel accenten aangebracht met waterolieverf.
Het rechterpaneel is voornamelijk met waterolieverf beschilderd.
Vond het wel riskant om de verschillende verven door elkaar te gebruiken, zal wel merken hoe houdbaar dat is.
De afmetingen: 20x50 40x50 20x50
olieverf op doek
maandag 6 januari 2014
Pagina voor de website van Kunstgein tgv de expositie januari 2013
Joke Bijnsdorp-Menger (1940)
http://indeolie.blogspot.nl/
Meestal schilder ik met olieverf. Vaak doe ik er wat zand door om reliëf in het schilderij te krijgen.
Over het algemeen maak ik tamelijk kleine schilderijen, het liefst portretten.
Over het algemeen maak ik tamelijk kleine schilderijen, het liefst portretten.
Een portret schilderen vraagt een hoge concentratie, elke nieuwe penseelstreek kan de gelijkenis bederven.
Die concentratie breng ik niet altijd op. Een vrijere fantasie kan meer uit de losse pols.
Die concentratie breng ik niet altijd op. Een vrijere fantasie kan meer uit de losse pols.
Een voordeel van werken met olieverf vind ik dat je al schilderend nog steeds van plan kunt veranderen.
Doordat ik veel laat afhangen van het moment, de conditie, een indruk, een boek of een film worden de schilderijen onderling nogal verschillend, ook doordat ik er van houd verschillende technieken uit te proberen.
Natuurlijk wil ik graag dat er naar mijn werk wordt gekeken, maar verkopen wil ik niet.
Elk schilderij heeft een bepaalde aanleiding en een bepaalde geschiedenis en daarom wil ik ze om me heen houden. Een reden om zo'n schilderij niet te groot te maken!
Toen ik veertien was kreeg ik schilderlessen van Willem Minderman, een docent van de Kunstacademie in Den Haag die op de zaterdagen daar een jeugdatelier leidde. Hij vond dat ik een goed kleurgevoel had. In de jaren vijftig kreeg je als kind niet gauw een compliment, daar zou je maar ijdel van worden, dus dat compliment heb ik gekoesterd.
Wij woonden 40 jaar in Zeeuws-Vlaanderen waar ik lessen volgde bij onder andere Anita de Kerf en Anneke Verdonschot. In Nieuwegein met plezier gewerkt bij Nini Nagy en op het atelier van Sasja Bork .
Getoond werk op de expositie
Portretschilderen heb ik geleerd door eerst gezichten na te schilderen van vrouwen
die waren geportretteerd door onder anderen Rossetti en Kramskoj.
die waren geportretteerd door onder anderen Rossetti en Kramskoj.
![]() |
naar Kramskoj: Anna Karenina. Bij hem keek ze hooghartig, ik heb haar slaapkamerogen gegeven. |
naar Rossetti, hoofd van het portret van zijn muze Elizabeth Siddal |
Daarna maakte ik zelf portretten van schrijfsters die ik bewonder.
Ze zijn niet alleen allebei schrijfster, maar ook allebei geportretteerd als oude vrouw.
Ik schilder graag mensen die langer geleefd hebben.
Op zo'n gezicht is veel te zien.
M.Vasalis 50x60 cm olieverf op doek |
An Rutgers van der Loeff- Basenau 30x40 cm olie op doek |
Het gezichtje van de kleine Colombiaanse is nog glad en helemaal open.
Zij werd geadopteerd door een oud-leerling van me.
Ik gaf 32 jaar lessen Nederlands aan een middelbare school.
![]() |
50x40 cm zand in de onderlaag |
![]() |
collage 70x90 cm , de stenen poort gemaakt met acrylverf, gel en zand |
Over de grote collage van twee mensen en een paard is ook wat te vertellen.
Het is een verbeelding van het leven van mijn grootouders.
Ik heb oude papiertjes gebruikt waarop mijn grootvader gedichten had overgeschreven in schoonschrift.
Helaas is het geschrevene nog maar op een paar plaatsen zichtbaar.
Helaas is het geschrevene nog maar op een paar plaatsen zichtbaar.
Mijn grootmoeder was zwaar invalide en het paard staat voor de
rolstoel waarin hij haar voortduwde.
rolstoel waarin hij haar voortduwde.
Het kruis staat voor zowel hun kruis als hun diepe geloof.
Het wordt omgeven door een cirkel waarin snippers van een krant van 1887.
De berichten over de prins en over koning Willem III zijn nog leesbaar.
De berichten over de prins en over koning Willem III zijn nog leesbaar.
Zo heb ik tijd en leven van mijn grootouders met papier uit die tijd vorm willen geven.
80x90 cm olieverf op doek. De stenen poort is gemaakt met acrylverf, gel en zand. |
Hij is nu 20 maanden en doet precies met het schilderij wat ik hoopte: met zijn vingertje 'rijden' door de voren in het rode dak waarin ik het stratenplan heb gemaakt van mijn ouderlijk huis.
Hij aait de poesjes, voelt aan het poortje dat op het schilderij is geplakt. Hij kijkt met zijn vingertjes.
55x74cm collage op paneel |
Het schilderij 'Aboriginal' ontstond na een bezoek aan het museum in Utrecht. Ik had gelezen dat er een taboe ligt op het schilderen van de spiraal door anderen dan Aboriginals en nadat ik het taboe had overtreden zat ik met een zware hoofdpijn.
Dat krijg je ervan.
De Japanse danser is gemaakt na onze reis door Japan. Ik heb de martiale yosakoidansers zien optreden met hun enorme energie en verbinding met de aarde.
Kleindochter woonde in Japan en danste mee, dat vergrootte mijn inspiratie. De dame op het paneeltje kan zo niet meedansen, want haar kleding zou alle stoere bewegingen onmogelijk maken.
Zo werk ik dus meestal, in olieverf al dan niet met zand, vaak geïnspireerd door een emotionele band met het onderwerp.
zaterdag 24 maart 2012
feestelijke opening nieuw stadshuis Nieuwegein
Het met acrylverf beschilderde blok geeft op de vier zijden gemeentelijke taken weer: zorg voor het groene wonen in Nieuwegein, voor cultuur en onderwijs, voor sportaccomodaties
en voor het ophalen van de vuilnis.
Het blok maakt deel uit van een opstelling van 12 blokken in de bibliotheek van Nieuwegein, in het stadshuis. Het thema van de opstelling is 'verbinding' en de blokken zijn beschilderd door leden van de kunstvereniging Kunstgein en van het Kunstenaars Centrum Nieuwegein.
De kleuren paars, groen en wit zijn de kleuren van de housestyle van de gemeente.
Joke Bijnsdorp
acrylverf op spaanplaat
80x30x30
woensdag 9 november 2011
vrijdag 14 oktober 2011
zondag 17 juli 2011
dinsdag 7 juni 2011
Abonneren op:
Posts (Atom)